مقالات آموزشی

انواع سنگ شکن اولیه و نحوه کار آنها

انواع سنگ شکن

کانسنگ یا سنگ معدنی که از دل زمین استخراج می­شود، عناصر ارزشمند زیادی را در خود جای داده است که طی فرآیند خاصی این عناصر ارزشمند از ناخالصی­ های سنگ جدا می­شود. پس از جداسازی عناصر، از آن­ها در صنایع مختلفی کمک می­گیرند تا پاسخگوی نیاز زندگی روزمره انسان باشند. به طور مثال در گذشته از شن و ماسه طبیعی در کف رودخانه برای ساخت مصالح کمک می­گرفتند اما با افزایش جمعیت، نیاز انسان به شن و ماسه افزایش یافته و در نتیجه به فکر تولید مصنوعی آن افتادند.

برای تولید شن و ماسه به صورت مصنوعی، سنگ­های معدنی پس از استخراج از پوسته و لایه ­های زیرین زمین به کارخانه فرستاده می­شوند تا توسط تجهیزات مخلتف به سنگ­های ریز تبدیل شوند. مهم­ترین تجهیزات در این خطوط، سنگ شکن­ها هستند که سنگ معدنی را دریافت کرده و اندازه آن را به حدی کوچک می­کنند که قابل استفاده در صنایع مختلف باشد.

سنگ شکن ها بسته به محل قرارگیری خود در سه دسته طبقه بندی می­شوند:

  • سنگ شکن­های اولیه: اولین تغییرات بر روی مواد معدنی با کمک سنگ شکن­های اولیه صورت می­گیرد. سنگ شکن­های اولیه دستگاه­های قدرتمندی هستند که مواد معدنی را صورت خام دریافت کرده و آن­ها را به اندازه­ای می­رسانند که بتوان به عنوان خوراک دستگاه­های دیگر استفاده کرد. شناخته شده ترین سنگ شکن اولیه، سنگ شکن فکی است که تقریبا در تمام خطوط فرآوری مواد معدنی می­توان آن را مشاهده کرد.
سنگ شکن فکی قطعات هیدروکن
سنگ شکن فکی
  • سنگ شکن­های ثانویه: سنگ­های خروجی از دستگاه سنگ شکن اولیه، به دستگاه­های دیگری فرستاده می­شوند تا اندازه­ای به مراتب کوچک­تر پیدا کنند. سنگ شکن­های ثانویه در دومین مرحله از خط فرآوری و پس از سنگ شکن اولیه نصب می­شوند و مواد را آماده استفاده در کارخانجات دیگر می­سازند. سنگ شکن کوبیت یا ضربه ­ای و سنگ شکن مخروطی از جمله پرکاربردترین انواع سنگ شکن ثانویه هستند که هر کارخانه بسته به توان مورد نیاز خود از آن­ها استفاده می­کند.
سنگ شکن مخروطی یا هیدروکن
سنگ شکن مخروطی یا هیدروکن
  • سنگ شکن­های ثالثیه: دسته دیگری از سنگ شکن ­ها موجود دارد که پس از سنگ شکن­های ثانویه نصب شده و وظیفه به حداقل رساندن اندازه مواد معدنی را بر عهده دارند. این دستگاه­ها مواد معدنی دریافت شده را به اندازه کمتر از 6 میلی­متر کاهش داده که از این سنگ ریزه­ها برای شن و ماسه و تولید قیر-آسفالت استفاده می­شود. از جمله انواع سنگ شکن ثالثیه می­توان به سنگ شکن راک اند راک و سنگ شکن پاکتی اشاره کرد.
سنگ شکن راک اند راک
سنگ شکن راک اند راک

انواع سنگ شکن اولیه

پرکاربردترین انواع سنگ شکن اولیه، سنگ شکن ژیراتوری یا چرخشی و سنگ شکن فکی است که بسته به جنس ماده معدنی و ظرفیت خط تولید می­توان یکی از آن­ها را در کارخانه استفاده کرد.

  • سنگ شکن ژیراتوری یا چرخشی

سنگ شکن ژیراتوری یا چرخشی را می­توان قوی­ترین نوع سنگ شکن دانست. این سنگ شکن توانایی بسیار بالایی در خردایش سنگ­های معدنی داشته و می­توان برای سنگ­های با درجه سختی بالا از آن کمک گرفت. در واقع ظرفیت بالای این سنگ شکن به کارخانجات اجازه می­دهد در هر ساعت حجم بیشتری از مواد معدنی را خرد کنند. در سنگ شکن چرخشی یک بدنه مخروطی و هسته میانی وجود دارد که سنگ شکن­های معدنی با قرار گرفتن بین بدنه ثابت و هسته متحرک به اندازه کوچکتر می­رسند. قیمت این سنگ نسبت به سنگ شکن فکی بیشتر است اما ظرفیت آن هم تفاوت قابل توجهی با سایر سنگ شکن­ها دارد.

  • سنگ شکن فکی

پرکاربردترین نوع سنگ شکن اولیه، سنگ شکن فکی است که در خطوط خردایش مختلفی نصب شده و توانایی قابل توجهی در کوچک کردن اندازه انواع سنگ­های معدنی دارد. خرد کردن سنگ­ها در دستگاه سنگ شکن فکی توسط دو فک صورت می­گیرد که یکی از آن­ها ثابت و دیگری متحرک است. مواد معدنی پس از ورود به داخل سنگ شکن، بین این دو فک قرار گرفته و با حرکت فک متحرک به سمت فک ثابت و ورود فشار، تغییر اندازه پیدا می­کنند. پیش از دستگاه سنگ شکن فکی باید یک فیدر قرار گیرد که مواد ورودی به وسیله آن وارد دستگاه شوند اما برخی از سنگ شکن­ها مانند سنگ شکن چرخشی نیازی به فیدر ندارند. سنگ شکن فکی قیمت مناسب­تری نسبت به مدل­های دیگر داشته و ظرفیت متوسطی هم دارد.

زمینه فعالیت پایا سنگ شکن چیست؟

پایا سنگ شکن در زمینه مشاوره و طراحی خطوط ، ساخت تاسیسات و ماشین آلات ،تعمیر و نگهداری خطوط خردایش تخصص دارد.

چنانچه برای خرید انواع سنگ شکن اولیه و نحوه کار آن­ها سوالی برای شما ایجاد شده است، می­توانید با کارشناسان ما در پایا سنگ شکن تماس حاصل فرمایید تا راهنمایی­های لازم خدمت شما ارائه گردد.

پایا سنگ شکن www.payasangshekan.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × چهار =