مقالات آموزشی

خردایش سنگ معدن چگونه انجا میشود؟

خردایش سنگ معدن

ماده معدنی جسمی است که توسط فرآیندهایی در طبیعت، با ترکیب شیمیایی مشخص تولید می‌شود. آن‌ها به اشکال بسیار متفاوت در طبیعت یافت می‌شوند، زیرا ممکن است در ساخت آن‌ها عناصر مختلفی نظیر گوگرد، طلا، نقره، مس یا ترکیبی از چندین عنصر دخالت داشته باشند؛ مانند ترکیبات کوارتز که از سیلیکون و اکسیژن تشکیل می‌شود یا کارنوتیت که عنصر اورانیوم از آن به دست می‌آید. این ماده معدنی حاوی پنج عنصر مهم پتاسیم، اورانیوم، اکسیژن، وانادیم و هیدروژن است.دراین مقاله به خردایش سنگ معدن می پردازیم.

هزاران سال است که انسان از مواد معدنی به روش‌های مختلف استفاده می‌کند و نمونه‌ای از آن‌ها تکه‌های سنگی است که با آن‌ها تبر، چاقو و سر نیزه درست می‌کردند. نمونه دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد سنگ‌های کمیاب و زیبا مانند عقیق، فیروزه و گارنت هستند که انسان بدوی از آن‌ها برای تزئین جواهرات و طلسم استفاده می‌کرد. قرن‌ها قبل روش‌های ساده‌ای برای استخراج مواد معدنی استفاده می‌شد اما پیشرفت تمدن باعث ایجاد روش‌های استخراج جدیدی شده است که امکان بهره برداری از سنگ‌های معدنی را فراهم می‌سازد.

خردایش سنگ

خرد کردن سنگ های معدن چگونه انجام می‌شود؟

تنها با استخراج مواد معدنی نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد. سنگ‌های خام بدست آمده از دل زمین ابعاد بزرگی داشته و حاوی مواد فرعی زیادی هستند که باید این مواد را از عنصر اصلی جدا کرد. در واقع باید عملیاتی بر روی سنگ‌های معدنی انجام گیرد که طی آن ناخالصی‌های سنگ جدا شده و به اندازه کوچک‌تر می‌رسند. این فرآیند با کمک سنگ‌ شکن‌ها انجام می‌گیرد. دستگاه سنگ شکن مواد ورودی را به اندازه کوچک‌تر رسانده و برای استفاده در صنایع مختلف آماده می‌کند.

خرد کردن سنگ‌های معدنی توسط سه نوع دستگاه انجام می‌گیرد:

سنگ شکن‌های اولیه

سنگ‌های خامی که از دل زمین استخراج می‌شوند، در اولین مرحله خردایش وارد سنگ شکن‌های اولیه شده و به ابعاد کوچک‌تری می‌رسند. سنگ شکن‌های اولیه قدرت و توان زیادی برای کوچک کردن انواع سنگ‌ها داشته و بدون آن‌ها امکان استفاده از مواد معدنی وجود ندارد. پرکاربردترین نوع سنگ شکن اولیه، سنگ شکن فکی است و قطعات سنگ شکن فکی که در خطوط تولید زیادی به کار می‌رود.

سنگ شکن فکی برای خرد کردن سنگ‌های معدنی از دو فک کمک می‌گیرد که یکی از فک‌ها ثابت و دیگری متحرک است. سنگ‌های معدنی پس از ورود به داخل سنگ شکن، بین این دو فک قرار گرفته و با حرکت فک‌ها به اندازه کوچک‌تر می‌رسند. زمانی که سنگ به اندازه دلخواه کارفرما رسید، از طریق خروجی به بخش بیرونی دستگاه هدایت می‌شود.

خردایش سنگ

سنگ شکن‌های ثانویه

پس از سنگ شکن‌های اولیه، نوبت به نصب سنگ شکن ثانویه می‌رسد. ورودی سنگ شکن ثانویه، مواد معدنی است که توسط سنگ شکن اولیه به اندازه کوچک‌تر رسیده‌اند. سنگ‌ها در این مرحله به اندازه‌ای کوچک می‌شوند که بتوان از آن در خطوط تولید محصولات دیگر استفاده کرد.

شناخته شده‌ترین نوع سنگ شکن ثانویه، سنگ شکن ضربه‌ای یا کوبیت است که با ظرفیت بالا می‌تواند در هر ساعت حدودا 30 تن سنگ را به اندازه کوچک تبدیل کند. در سنگ شکن کوبیت فرآیند خردایش سنگ‌های معدنی با کمک چکش‌ها انجام می‌گیرد. سنگ‌ها پس از ورود به داخل سنگ شکن کوبیت با یک روتور پوشیده از چکش برخورد می‌کنند که این برخورد شدید باعث کوچک شدن اندازه آن‌ها می‌شود؛ پس از آن به سمت سندان کوبیت پرتاب شده و در داخل این سندان به دلیل برخورد به بغل بند و چکش‌های داخل آن، تغییر اندازه می‌دهند. این فرآیند تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که سنگ‌ها به اندازه تنظیم شده برسند.قطعات کوبیت را در پایا سنگ شکن میتوانید سفارش دهید.

سنگ شکن‌های ثالثیه

هدف برخی از خطوط تولید، فراهم کردن شن و ماسه مورد استفاده در صنعت راه‌سازی و مصالح ساختمانی است که برای این امر باید اندازه سنگ به زیر 6 میلی‌متر برسد. در این حالت سنگ شکن‌های ثالثیه در کارخانه نصب می‌شوند که ورودی آن مواد معدنی تولید شده توسط سنگ شکن‌های ثانویه بوده و خروجی آن سنگ‌هایی کوچک زیر 6 میلی‌متر است. سنگ شکن ثالثیه دارای سه نوع سنگ شکن پاکتی، خرگوشی و راک اند راک است که هر کدام آن‌ها از مکانیزمی متفاوت برای خردایش سنگ‌ها استفاده می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =