مقالات آموزشی

بهینه سازی عملکرد سنگ شکن معدن

سنگ‌های معدنی ذخایر ارزشمندی در دل زمین هستند که به ما در ساخت محصولات مختلف کمک می‌رسانند. این سنگ‌ها در نقاط مختلفی از دنیا پیدا شده و برای استفاده از آن‌ها نیاز به استخراج و فرآوری سنگ‌ها است. در مرحله استخراج ابتدا پتانسیل یک منطقه برای وجود ماده معدنی بررسی می‌شود و پس از انجام بررسی‌های مختلف، در صورت تایید عملیات استخراج ودستگاه سنگ شکن آغاز میشود.

با اتمام مرحله استخراج، نوبت به استفاده از سنگ‌های معدنی می‌رسد. سنگ‌های معدنی به همان شکل استخراج شده قابل استفاده نیستند و باید عملیات خاصی بر روی آن‌ها انجام گیرد تا بتوان از آن‌ها در خطوط تولیدی مختلف کمک گرفت. در خط فرآوری سنگ‌های معدنی دستگاه‌های متعددی نصب می‌شود که هر کدام از آن‌ها وظیفه مشخصی بر عهده دارند.

سنگ شکن

انواع دستگاه های سنگ معدن:

  • سنگ شکن‌ها: بدون سنگ شکن‌ها امکان استفاده از مواد معدنی وجود ندارد. سنگ‌های استخراج شده از دل زمین با کمک این دستگاه‌ها به اندازه کوچکتر تبدیل شده و ناخالصی‌های روی آن‌ها جدا می‌شود. سنگ شکن‌ها در انواع و ظرفیت‌های مختلفی تولید شده‌اند که هر کارخانه با توجه به هدف نهایی خود می‌توانید چند مورد از آن‌ها را خریداری کرده و در محل مناسب نصب کند.
  • نوار نقاله: برای جابجایی مواد معدنی در یک کارخانه، نوار نقاله‌ها استفاده می‌شوند. این نقاله‌ها دارای ساختار ساده‌ای بوده و محصولات تولیدی با کمک تسمه روی آن از یک دستگاه به دستگاه دیگری منتقل می‌شوند. استفاده از نوار نقاله باعث افزایش سرعت خط تولید و کاهش آسیب‌های جدی به نیروی انسانی و محصولات می‌شود.
  • فیدر: در برخی از سنگ شکن‌ها از فیدر استفاده می‌شود که وظیفه تعذیه دستگاه را بر عهده دارد. فیدر مواد معدنی را در خود نگه داشته و به مروز زمان آن‌ها را به داخل سنگ شکن هدایت می‌کند.
  • سرند: در کارخانجاتی که دانه بندی مواد معدنی اهمیت زیادی دارند، از دستگاه سرند برای تفکیک آن‌ها استفاده می‌شود. دستگاه سرند در طبقات مختلف تولید شده و بسته به نیاز خود می‌توانید سرندی با 3، 4، 5 یا 6 طبقه خریداری کنید.
  • ماسه شور و خشک کن: برای بالا بردن کیفیت سنگ‌های معدنی تولید شده، از ماسه شور و خشک کن استفاده می‌شود که به ترتیب وظیفه تمیز کردن سنگ‌ها از آلودگی و از بین بردن رطوبت آن‌ها را بر عهده دارند.

انواع سنگ شکن معدن

در خطوط فرآوری سنگ‌های معدنی به طور کلی سنگ شکن‌ها در سه دسته کلی جای می‌گیرند.

  • سنگ شکن اولیه: شکل خام مواد معدنی پیش از هر دستگاهی، وارد سنگ شکن اولیه می‌شوند. سنگ شکن اولیه با ظرفیت و توان بالای خود، مواد معدنی خام را به اندازه قابل استفاده در دستگاه‌های دیگر رسانده و به تفکیک ناخالصی‌ها هم کمک می‌کند. محبوب‌ترین سنگ شکن اولیه، سنگ شکن فکی است که تقریبا در هر کارخانه فرآوری می‌توان آن را پیدا کرد.
  • سنگ شکن ثانویه: پس از سنگ شکن اولیه، نوبت به دستگاه‌های ثانویه می‌رسد که اندازه سنگ‌های معدنی را به حدی کوچک می‌کنند که بتوان از آن‌ها در تولید محصول استفاده کرد. از جمله دستگاه‌های این مرحله می‌توان به سنگ شکن کوبیت یا ضربه‌ای اشاره کرد.
  • سنگ شکن ثالثیه: در برخی از خطوط تولید و برای برخی از مواد معدنی تنها دو مرحله قبل کافی خواهد بود اما در صورتی که هدف کارفرما تولید شن و ماسه باشد، از سنگ شکن ثالثیه استفاده می‌شود. سنگ شکن ثالثیه که با نام ماسه ساز هم شناخته می‌شود، ابعاد مواد معدنی را به 1 الی 6 میلی‌متر می‌رساند.

انتخاب سنگ شکن مناسب

خردایش سنگ

برای اینکه بهترین خط تولید را داشته باشید و در عین حال در هزینه‌های پروژه خود صرفه جویی کنید، باید پیش از انتخاب معیارهای مختلفی را بررسی کنید.

هنگام انتخاب یک سنگ شکن باید نکات مختلفی را در نظر بگیرید؛ به طور مثال جنس ماده معدنی نقشی اساسی در انتخاب شما خواهد داشت زیرا نمی‌توان برای همه مواد از یک نوع سنگ شکن استفاده کرد. موضوع دیگر اندازه محصول نهایی است. اگر قصد دارید اندازه سنگ به کوچکترین حالت خود برسد، باید حتما یک ماسه ساز در خط تولید خود قرار دهید.

ظرفیت سنگ شکن هم عامل مهم دیگری است که باید در نظر گرفته شود. ظرفیت سنگ شکن‌ها با واحد تن در ساعت بیان می‌شود که این عدد نشان دهنده مقدار سنگی است که دستگاه در هر ساعت قادر به کوچک کردن آن‌ها خواهد بود. چنانچه برای انتخاب سنگ شکن مناسب نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 11 =