مقالات آموزشی

انواع سنگ شکن معدن

انواع سنگ شکن معدن در حال کار

به دستگاه‌های که توانایی خرد کردن سنگ‌های سخت و نیمه سخت را دارند، سنگ شکن گفته می‌شود که از آن‌ها برای فرآوری مواد معدنی کمک می‌گیرند. با توجه به اینکه مواد معدنی در برابر خردایش رفتارهای متفاوتی نشان می‌دهند، سنگ شکن‌های متفاوتی طراحی و به بازار عرضه شد تا هر خط تولید بسته به نیاز و جنس ماده معدنی بهترین گزینه را انتخاب کند. در این مقاله به معرفی انواع سنگ شکن معدن خواهیم پرداخت.

انواع سنگ شکن معدن با توجه به محل قرار گیری

کلیه سنگ شکن‌ها را می‌توان در سه دسته کلی جای داد:

  • سنگ شکن اولیه: این دسته از سنگ شکن‌ها در اولین مرحله از خطوط فرآوری سنگ‌های معدنی نصب شده و توانایی بالایی در خردایش انواع سنگ‌ها را دارند. از آنجایی که مواد معدنی مستقیما وارد سنگ شکن اولیه می‌شوند، لازم است ظرفیت و توان بالایی نسبت به سایر دستگاه‌ها داشته باشند.
  • سنگ شکن ثانویه: پس از اینکه سنگ‌های معدن از سنگ شکن‌های اولیه خارج شدند، به سمت سنگ شکن‌های ثانویه فرستاده می‌شوند تا اندازه ذرات سنگ‌ها کاهش یابد.
  • سنگ شکن ثالثیه: در کارخانجات تولید شن و ماسه که نیاز به کوچک‌تر کردن سنگ‌های معدنی است، خروجی سنگ شکن ثانویه وارد سنگ شکن ثالثیه شده و به اندازه میلی‌متری می‌رسند. به این دسته از سنگ شکن‌ها، ماسه ساز هم گفته می‌شود که خروجی آن ریز و مکعبی شکل است.
انواع سنگ شکن معدن

معرفی انواع سنگ شکن معدن

سنگ شکن‌های مختلفی طراحی و تولید شده‌اند که ما به معرفی محبوب‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

سنگ شکن فکی

سنگ شکن فکی اولین دستگاهی است که در یک خط فرآوری مواد معدنی خواهید دید. این سنگ شکن جز سنگ شکن‌های اولیه بوده و دارای توان بسیار بالایی است. عملیات خردایش در سنگ شکن فکی توسط فک ثابت و متحرک انجام گرفته و سنگ پس از قرار گرفتن بین دو فک، با فشار وارد شده از سمت فک متحرک، تغییر اندازه پیدا می‌کند. سنگ شکن فکی در کنار عملکرد عالی، دارای بدنه‌ای مستحکم بوده و نگهداری از آن آسان است. عمده کاربرد قطعات سنگ شکن فکی در صنایع متالوژی، ساخت و ساز، معدن و ساخت جاده است.

سنگ شکن کوبیت

سنگ شکن کوبیت یا ضربه‌ای پس از سنگ شکن فکی، محبوب‌ترین نوع سنگ شکن است که در مرحله دوم خط تولید قرار می‌گیرد. این دستگاه توانایی خرد کردن انواع سنگ‌ها را داشته و خروجی آن یکدست و دقیق است. اندازه خروجی سنگ دستگاه کوبیت قابل تنظیم است و کارفرما بسته به نیاز خط تولید می‌توانید تنظیمات جدید را اعمال کند. عملیات خردایش در سنگ شکن کوبیت توسط قطعاتی انجام می‌شود که در محیط داخلی دستگاه نصب شده‌اند. سنگ‌ها پس از ورود به داخل کوبیت با یک روتور پوشیده از چکش مواجه می‌شوند که ورود ضربات شدید از سمت این چکش‌ها، باعث کوچک‌تر شدن اندازه سنگ‌ها می‌شود. پس از آن به سمت سندان دستگاه پرتاب شده و دوباره از سمت چکش و بغل بندهای داخل سندان هم نیروی زیادی به آن‌ها وارد می‌شود که این ضربات باعث تغییر اندازه مواد معدنی می‌گردد.

انواع سنگ شکن معدن در حال کار

سنگ شکن مخروطی

یکی از سنگ شکن‌هایی که می‌توان از آن در اولین و دومین مرحله خط تولید استفاده کرد، سنگ شکن مخروطی است. در این سنگ شکن، مواد معدنی بین دو قطعه اصلی منتل و کانکیو قرار گرفته و با حرکت قطعه متحرک به سمت قطعه ثابت، به دلیل فشار وارده خرد می‌شوند. سرعت خردایش با سنگ شکن مخروطی بسیار بالا بوده و به دلیل وجود سیستم روغن کاری خودکار، قطعات آن طول عمر بیشتری دارند.

ماسه سازها

در خطوط تولیدی که محصول نهایی شن و ماسه است، باید دستگاه‌های ماسه ساز هم نصب شوند. ماسه سازها برای خرد کردن انواع سنگ‌های کوارتز، بازالت، آهک و … کاربرد داشته و می‌تواند اندازه آن‌ها را به 0 – 6 میلی‌متر برساند. سنگ‌های خارج شده از سنگ شکن‌های ثانویه، برای کوچک شدن بیشتر به سمت ماسه سازها هدایت می‌شوند. ماسه سازها خود به سه مدل مختلف تقسیم می‌شوند که هر کارفرما می‌تواند متناسب با شرایط خط تولید، بهترین مورد را خریداری نماید.

ماسه ساز راک‌اندراک، ماسه ساز خرگوشی و ماسه ساز پاکتی سه نوع پرکاربرد ماسه ساز هستند که عملکرد آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. به طور مثال در ماسه ساز راک اند راک، وظیفه تغییر اندازه سنگ‌ها بر عهده خود مواد ورودی است! شفت دستگاه با سرعت بالایی در گردش است و سنگ‌ها به دلیل برخورد با یکدیگر و سرعت بالا خرد می‌شوند. البته چندین چکش برای بالا بردن سرعت خردایش در داخل دستگاه قرار دارد اما عملکرد اصلی آن بر پایه برخورد سنگ‌های معدنی به یکدیگر است.

در ماسه ساز خرگوشی یک شفت پوشیده از چکش وجود دارد که سنگ‌ها به دلیل برخورد با این چکش‌ها کوچک می‌شوند. ماسه ساز خرگوشی هم مشابه سنگ شکن کوبیت است با این تفاوت که به جای یک سندان، به دو سندان مجهز شده است تا ظرفیت و سرعت بالاتری برای خردایش داشته باشد.

برای سفارش انواع سنگ شکن معدن می‌توانید با کارشناسان ما در مجموعه پایا سنگ شکن تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 − یک =